poniedziałek, 29 listopada 2010

82. Telewizyjne inspiracje

Będąc u mamy, miałem okazję zobaczyć finał programu "Mam talent". I się zirytowałem! Oczywiście 1. miejscem. Ogólnie to nie oglądam takich programów, lecz będąc u mamy, chciałem z nią posiedzieć i zerkałem na tv. No nie wiem, czy akurat ta dziewuszka zasługiwała na miano zwycięzcy. Byli od niej lepsi. Bardzo podobał mi się za to występ tria - nie pamiętam nazwy - dziewczyna i dwóch chłopaków - tworzyli sami muzykę. To było coś! Ale i chłopak śpiewający reggae był świetny, ma fantastyczny głos i wyczucie do takiego typu muzyki, u nas praktycznie mało znanej i egzotycznej. Uważam, że on powinien być na 1. miejscu lub wspomniane trio. 
A w niedzielę na TVP Kultura trafiłem na świetny reportaż o Tadeuszu Konwickim, jednym z moich ulubionych pisarzy współczesnych. W reportażu poruszano tematy polskości, kompleksów narodowych, przemian polityczno-społecznościowych, które wpłynęły na jego twórczość. Aż sobie zapisałem fragment wypowiedzi pisarza. Adam Michnik zapytał o politykę Polski, a Konwicki odparł (przytaczam parafrazę jego wypowiedzi): "Anglia to całkiem inny kraj. Tam mamy ograniczone rozumowo społeczeństwo, natomiast przywódcy są naprawdę mądrzy, a w Polsce jest całkiem odwrotnie - mamy mądre społeczeństwo, a przywódcy są maksymalnie ograniczeni umysłowo". Pomimo że wypowiedź ta jest z 2009 roku, jej przesłanie nie zdezaktualizowało się. Konwicki może szczycić się uniwersalnym przesłaniem, "bo Polska to taka dziwna kraj", gdzie nawet za sto lat słowa te tchnąć będą prawdą i aktualnością. Ale wypowiedź ta niesie z sobą ogromny bagaż pewnego rodzaju absurdu i paradoks - mądre społeczeństwo, i to świadomie, wybiera na przywódców swojego państwa ludzi głupich i ograniczonych. Trzeba się powtórzyć - tylko w Polsce takie rzeczy!  

2 komentarze:

  1. Loginu pisanego wielka literą nie przyjmuje blox - dlatego :( nie mogę wysłać zaproszenia.

    Kamil Bednarek powinien wygrać, głos boski.

    OdpowiedzUsuń
  2. mnie przypadł do gustu ten chłopka z gitarą, co to zajął trzecie miejsce a jeśli chodzi o dziewczynkę to zapewne widzów wysyłających sms poruszył fakt, że wygraną chciała przeznaczyć na dom. Choć śpiewać śpiewała, ale według mnie nie na pierwsze miejsce

    OdpowiedzUsuń